Підвищення ціни на електроенергію для населення поки не передбачається, - Юрій Курницький

24 кві 2019

Підвищення ціни на електроенергію для населення поки не передбачається, - Юрій Курницький

   Про борги підприємств бюджетної сфери перед ТОВ «Черкасиенергозбут» за спожиту електроенергію, загрозу відключення постачання електроенергії Соснівській та Придніпровській СУБ,  про штрафні санкції, які можуть застосувати до боржників, про новинки, які незабаром запровадить Товариство для підвищення сервісу, а також про те, зросте чи ні тариф для населення, в ефірі  телекомпанії «Антенна» розповів заступник директора з постачання ТОВ «Черкасиенергозбут» Юрій Курницький.

  - З січня 2019 ТОВ «Черкасиенергозбут» виконує функції постачальника електричної енергії  споживачам. Чи є якісь проблеми пов’язані з виконанням цих функцій?
   - Так, дійсно, з січня 2019 року ТОВ «Черкасиенергозбут» розпочали діяльність з продажу  електричної енергії споживачам. Товариство виконує дві функції: постачання універсальної послуги і постачальника за вільними цінами. І, дійсно, є проблеми з впровадженням реформи ринку електричної енергії. І вони почали виникати на першому етапі реформи, у перший місяць роботи підприємства. Проблеми виникли з бюджетними споживачами. До 1 січня постачальником електричної енергії в області було ПАТ «Черкасиобленерго», яке являлось монополістом, а найпершим завданням цієї реформи було зробити ринок конкурентним. Тому з 1 січня 2019 року з’явилось дуже багато постачальників, а природний монополіст зник з ринку електричної енергії. Для того, щоб бюджетні установи могли розраховуватися за електричну енергію, вони, відповідно до вимог закону про ринок електричної енергії, повинні були провести тендерні процедури. Процес проведення тендерних процедур затягнувся у часі. Юридичні споживачі, як бюджетні так і інші, не мали змоги розрахуватись за спожиту електричну енергію. Тому утворився так званий касовий розрив по оплаті за електричну енергію між нами як постачальником і юридичними особами бюджетної сфери. Відповідно, це стало причиною утворення боргу ТОВ «Черкасиенергозбут» перед ДП «Енергоринок» за куповану на ринку електроенергію та розподільчою компанією ПАТ «Черкасиобленерго», яка з 1 січня цього року отримала функції розподілу електричної енергії. Проте протягом останніх трьох місяців нам вдалося цю проблему вирішити. Нині ми скорочуємо заборгованість перед ПАТ «Черкасиобленерго» за розподіл, а також у нас на даний час відсутня заборгованість перед ДП «Енергоринок». Були деякі моменти щодо незбалансованості законодавства, але на сьогодні більшість питань вирішено. Перший етап реформи завершено і роздрібний ринок електричної енергії діє. Основною умовою ринку все ж таки є конкуренція, і ми набуваємо досвіду відносно того, як потрібно працювати у конкурентному середовищі.

  - Днями сайт ТОВ «Черкасиенергозбут» інформував про те, що під загрозою відключення електричної енергії опинилось одразу два підприємства Черкас – це Соснівська і Придніпровська СУБи, які заборгували понад 3 мільйони гривень за спожиту електричну енергію. Ця проблема якимось чином вирішується?
   - Дійсно, як ми вже повідомляли і у засобах масової інформації, і на своєму сайті, на засіданнях у Черкаській міській раді, що є проблема заборгованості за спожиту електричну енергію у двох комунальних підприємств - Придніпровській та Соснівській СУБ.  Справді ці підприємства заборгували нам більше 3 мільйонів гривень. Відбувались обговорення ситуації на рівні заступників міського голови за участі керівництва ТОВ «Черкасиенергозбут», але досі проблема кардинально не вирішена. Є гарантійні листи, якими ці підприємства гарантують нам оплату у чітко визначені терміни. Товариство погодилося на відтермінування цих платежів і зараз ми очікуємо, коли будуть перераховані кошти. Якщо ж борг не буде погашено, тоді ми повинні будемо відключити дані підприємства від постачання електричної енергії. 

   - А у чому взагалі причина такої заборгованості?
   - Нині, наскільки ми зрозуміли, також відбувається реформа і у сфері житлово-комунального господарства, і яка вносить свої корективи. Крім того існує проблема зі збитковими тарифами на послуги Служб утримання будинків. Тарифи не змінювали декілька років і вони не здатні покривати витрати цих підприємств на здійснення діяльності. Зокрема, цим керівники СУБів і пояснювали виникнення заборгованості. 

   - А який стан щодо розрахунків населення за спожиту електроенергію?
 - Тут також є проблеми з розрахунками. За три місяці населення нам заборгувало більше п’яти мільйонів гривень. Причини виникнення заборгованості різні. Дуже багато споживачів мотивують виникнення заборгованості відсутністю субсидії на електричну енергію. У останній період бачимо, що виникла проблема через монетизацію субсидій. Фактично, споживачі, отримавши субсидію живими коштами, перестали платити за електроенергію.   

   - Які передбачено штрафні санкції для боржників? 
  - На сьогодні санкція, яку передбачив законодавець, і яку ми використовуємо лише одна – це відключення боржників від постачання електричної енергії, відповідно, після попередження. З 1 травня цього року закон дозволяє застосовувати пеню за затримання платежу. Однак не впевнений, що ми будемо її застосовувати з перших місяців запровадження. Натомість, будемо робити все для того, щоб за допомогою всіх наявних засобів комунікації, донести споживачу думку про необхідність вчасно і у повному обсязі оплачувати рахунки за спожиту електричну енергію. А у крайньому випадку будемо застосовувати відключення з подальшим підключенням. Мушу вкотре нагадати споживачам, що послуга підключення платна. 

  - Споживачам почали надходити нові квитанції з інформацією про нововведення. Про які саме нововведення йдеться?
   -  З самого початку ми не хотіли змінювати вигляд квитанції, тому залишили той її вигляд, до якого звик споживач. Проте з цього місяця ми почали надсилати квитанції з повідомленням-попередженням на зворотній її стороні, щоб все ж таки споживач міг прочитати важливу для нього інформацію, побачити свою заборгованість, знав, яка вартість послуг з підключення/відключення. Відповідно до змін у законодавстві, підключення/відключення здійснює не постачальник, а розподільча компанія, якою на Черкащині є ПАТ «Черкасиобленерго». Розподільча компанія також надає послуги з розподілу. Між ТОВ «Черкасиенергозбут» і ПАТ «Черкасиобленерго» існують договірні відносини, і, відповідно до них наше Товариство отримує послуги щодо розподілу і платить за це ПАТ «Черкасиобленерго». А споживач потім компенсує нам ці витрати. Також необхідно було донести споживачу і те, що змінились терміни підключення, які тепер значно більші ніж були раніше. Відтак, якщо виникне ситуація, при якій уникнути відключення від постачання електричної енергії споживачу не вдасться, то він має право знати, що йомудоведеться тривалий час обходитись без електропостачання, чекаючи на підключення.

 - Які нововведення запроваджуються підприємством? Чи будуть використовуватись сучасні форми розрахунку за допомогою мобільних додатків чи електронного кабінету на сайті ТОВ «Черкасиенергозбут»?
   - На сьогодні Товариство розробляємо два персональних електронних кабінети для юридичних та побутових споживачів. Це робиться для того, щоб споживач міг зареєструватися, зайти до електронного кабінету, визначити свою заборгованість, розмір своєї плати, і, відповідно, платити за спожиту електроенергію, у тому числі і за допомогою мобільних додатків.

   - Які терміни впровадження? 
   - Сподіваюсь, що до кінця квітня на сайті ТОВ «Черкавсиенергозбут» з’являться згадані електронні кабінети.

  -  ТОВ «Черкасиенергозбут» постачає електрпоенергію тільки у межах Черкаської області, чий  за її межі теж?
   - Повторюсь, ТОВ «Черкасиенергозбут» має два види діяльності. Перший – це універсальна послуга, постачання якої обмежена територією Черкаської області. Універсальна послуга надається побутовим споживачам, малим не побутовим споживачам, а також бюджетним організаціям.  Інший вид діяльності – це постачання електричної енергії за вільними цінами, яке відповідно до чинного законодавства, здійснюється на всій території України. З метою залучення споживачів з інших областей ми проводимо переговори і вже на сьогодні обслуговуємо юридичних споживачів у Київській та Вінницькій області. І, переконаний, на цьому досягненні ми не зупинимось, і будемо продовжувати шукати своїх споживачів й у інших областях. Ринок конкурентний і він дозволяє нам це робити. Більше того. Зараз це – основне наше завдання.

   - Чи, найближчим часом не планується підвищення тарифів?
   - Жодної інформації щодо підвищення тарифів для побутових споживачів у нас немає. Дійсно є розмови щодо зняття перехресного субсидіювання для побутових споживачів. Що це значить? А це значить, що середня вартість  електроенергії сьогодні на ринку складає приблизно 2 гривні за кіловат годину. У той же час побутовим споживачам ми продаємо електроенергію по 90 копійок і по 1 гривні 68 копійок, в залежності від кількості спожитої електроенергії. Решту вартості, тобто різницю у тарифі побутовому споживачу компенсує держава. Основне завдання цієї реформи це перехресне субсидіювання зняти. Тому, якщо подорожчання електроенергії для населення і відбудеться, то воно буде у межах вже згаданої суми – 2 гривні. Ми уважно слідкуємо за повідомленнями у пресі та урядовими засіданнями, і бачимо, що мова йде все ж таки про пошук такої моделі, яка дозволить уникнути підняття ціни на електроенергію для населення.